jgn malu2 click yer..my nuffnang

Glitter Text
Make your own Glitter Graphics

Monday, June 8, 2009

sambal goreng jawa


walaupun kiter ni melayu kedah asli, tp tekak ni bantai jer semua rs, tk kira la jawa ke, klate ko, nogori ke.western ke.. sabah sarawak pun buleh...

tiba2 kali ni tekak jawa sudah mari... tinggin nk mkn sambal jawa.. tnya si liza.. sbb dia kan anak jawa.. mesti pandai.. dapat resepi dr dia.. pastu cari gak lam tenet.. dapat kat umah kak hana... n kak anawahid...

sy kombine ke3...nyer yer...

sedap ooo.. buleh jadi menu diet ni...

sambal goreng jawa..
Bahan2:
*5kping tempe (sy guna yg kecil2 tu yg balut lam daun pisang tu..)-hiris nipis
* 2keping tauhu- dpotong dadu
* 2biji kentang- dipotong dadu
Bahan bertanda * hendaklah di goreng dahulu.
tauhu kering (kedah panggil, pucuk...)dan suun- rendam & gunting..
(liza ckp tauhu tu buleh goreng kering pastu renyuk2kan)
**2 ulas bawang putih
**1 biji labu bawang besar
bahan bertanda **, dimayang halus
7 tangkai cili kering(klau tak suker pedas bleh kurangkan..), segengam udang kering, 1 inci halia dan lengkuas- di blend halus.
2 biji lada merah dan hijau- dihiris
5 batang kacang panjang- potong serong
udang basah
hati ayam& pedal- di goreng dan di hiris nipis.
1/2 cwn kicap pekat manis.
garam & gula
cara2:
1. Tumis bahan blend dan udang basah
2. Masukkan kicap dan di gaul rata
3. masukkan kacang panjang, cili merah & hijau
4. tambahkan bahan yang di goreng dahulu, bawang putih, bawang besar dan tauhu serta suun , kacau rata.
5. Perasakan dengan garam dan gula.
6. siap untuk di hidang

utk liza, kak anawahid n kak hana... tengkiu yer share resepi best ni...meh nk muah muah skit.. hihi...

2 comments:

geraugebang said...

Salam Zai,
Kecuh sambal goreng jawa pulak gerau. Hissh, Zai ni, kalau gerau dapat makan, semangkuk longkom mesti habis.Gerau ratah je.

kucingorengemok said...

yeayyy, zai sudah dijawakan... fyi, saya pun separa jawa tapi sambal goreng keluarga saya tak mcm ni, saya pun pelik, masakan mak nyai saya byk yg lain dari jawa lain kat johor... jawa tersingkir kot kami ni, haha