jgn malu2 click yer..my nuffnang

Glitter Text
Make your own Glitter Graphics

Sunday, March 20, 2011

solok lada

Assalam...
semlm lunch xder..hr ni plak lunch merangkap smpai dinner...nk wat cm ner... cm ni ler isi rumah sket jer orgnyer..yg nk mkn pun xramai...wat solok ni 10 ketul pun mkn smpai mlm...
cili ni beli kat kelantan ri tu..slu klau wat solok guna cili biasa jer..kali ni dah smpai sana , rembat gak ler sket..wat lepas kempunan...
alhmdulilh..sgt berpuas ati...kiter guna cara mak dulu..dia ler yg ajarkan..slu dia wat ms bulan posa .. kdg2 dia guna peria...pun sedap...

kiter xpandai tulis resepi..nk wat nyer lebih kurang cm ni ler...

solok lada
sumber: sendirian berhad
3 ekor ikan mambong (agak besar)
8-10 biji cili hijau muda (belah tengah jgn putus, buangkan bijinyer)
2 cwn kelapa parut bghian putihnyer(lebih kurang ler)
8 ulas bwg merah
3 ulas bwg putih
2 biji telur
santan (agak2 tenggelam cili ms nk masak)
perasa (gula, garam, )
cara2:
1. ikan direbus dan diambil isinye..klau bakar lagi wangi n sedap
2. bwng ditumbuk separuh lumat campurkan kelapa parut dan isi ikan..
3. masukkan lam bekas, perasakan ngn garam n gula
4. masukkan telor
5. gaul rata..
6..sumbat kan kedalam cili ..susun dlm periuk yg dilapik daun kunyit
7. masukkan santan..biarkan cili tenggelam
8. masak sehingga cili masak dan santan agak kering..
note:
kiter tmbhkan sikit serbuk lada hitam ketika mnggaul isi ikan tu..


cm gitue jer cara kiter wat...ader tengok kat myresepi pun best2 gak menu solok ladanyer...


biji cili kiter dah semai harap2 menjadi ler..leh wat solok guna cili cm ginie lagi pas ni..kat area lembah klang ni ader ke tmpt jual cili cm ginie yer...


ptg plak... jiran kasi bihun sup..alhmdlh...sedap...




2 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sedapnya solok lada... yumyum...

ehh.. boleh tumbuh ke semai biji lada muda tu? selalunya kalau nak semai kena guna biji dari buah yang dah tua & ranum... tp tak tau ler kot ada rezeki zai tumbuh plak cilinya.. hehe.. mungkin lada tu dah tua juga cuma belum msk je kot.. hehe...

p/s: akak dah email zai tadi... check nnt yer..

zai@umiaiman said...

hihi, sy bantai jer semai kak...apa jer kat tgn sy akan semai...amalkan "klaau jd maka jd la"..:)