jgn malu2 click yer..my nuffnang

Glitter Text
Make your own Glitter Graphics

Thursday, March 17, 2011

timun betik bersantan

Assalam...
pejam celik pejam celik..dah jumaat..sy suker jumaat..sbb sok cuti...bestnyer,....sejak balik cuti dapur dah jd cm padang jarak padang tekukur dah kering kontang xder apa..sok bleh cari barang dapur..resepi dah byk ambik..buku dah berkatam2 dok salin..bilaaa la agak nyer nk wat projek masak2 lagi neh...
smlm dah sumer pakat kenyang..so mkn desert jer la mlm2 buta...

klau shbt dr pantai timur mesti kenal benar buah ni kan..nama beliau di sebut sbgai timun betik..sprti dikhbarkan kwn kiter kat luar nun ler..
pestime jumpa, rs taun lepas... sedap sgt... nk2 plak bila dah masukkan ketul2 ais..

kali ms gi klantan tmpoh hari beli ler 2 biji..satu dah masak.. tp yg ini lum masak lagi...smlm kiter wat yg masak ranum tu..
ktnyer nk bg cepat masak letak berdekatan punca air, cm singki ker..pastu biar merekah, tp kiter tunggu punya tunggu xmerekah gak...last2 wat gak ler..




kiter tnya jiran cm ner nk wat...so kiter wat ikut saranan jiran kiter ler...cm ginie katanya
timun betik bersantan..(pandai2 jer buh nama sendiri)
sumber: sendiri bikin..
1 biji timun betik
1 biji kelapa ambik santannya
2 sudu besar gula merah
1 sudu besar gula putih
secubit garam ..(ini kiter tmbh sbb santan mesti ader lemak2 masin kan)
cara2
1.timun betik dibersih dan dikupas kulitnye.. buang biji dan dipotong kiub @kecil2
2. santan yg dah diperah dicampur ngn gula merah, gula putih n garam sket
3. sebatikan semuanye, masukkan timun betik yg kiub td tu
4. bila nk mkn campur ais kiub @ais ketul
siapppp...
cm tu ler kiter wat ..mungkin ader cara lain nk mkn nyer, lum goggle lagi neh... rsnyer sedap n wangi...ader lagi sebiji nanti dah masak nk wat apa kena goggle lagi ler..
okla, mau gi rehat dulu..tata tuti tutu





















2 comments:

Sally said...

emm lama tak makan ni...bukan selalu ada pun mende ni..biasa nenek saya dulu just parut kelapa gaul dengan garam skit, pastu racik2kan gula merah..makan ler dgn potongan buah tu..emm sedap gak tu..cara lain tak tahu sgt saya..

hmmm miss my grand mother yg baru passaway on 5 Mar lalu..kalau dulu ada timun betik ni memang dia akan simpan untuk saya..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sedapnyerrr....... ada lagi tak? nak gi ngecek niiii... mcm dah lama benor akak tak jumpa buah timun betik ni... dulu2 arwah ayah akak ada tanam buat ni.. mmg sedap.. akak suka! buahnya walaupun tawar heber.. tp bila mkn ngan santan gitu mmg best. nak sedap lagi boleh tambah ais ketul.. tp air gula kena buat manis sikitlah.. hehe.. kat sini dok cari2 kat pasar mlm/pagi haram tak jumpa.. ishhhh.. nasiblah tak peknen.. kalau idak mau meleleh air liur baby.. hehehe...